Kaapse eenden in Koudekerk

In Koudekerk aan den Rijn woont een grote groep Kaapse eenden, ook wel muskuseenden genoemd. Deze eenden zijn zeer vruchtbaar en krijgen het hele jaar rond jongen. Een muskuseend kan drie of vier keer per jaar een nest van wel veertien jongen krijgen.

Overlast

Het gebiedsteam van de gemeente ontvangt met regelmaat een klacht over de Kaapse eenden. Mensen storen zich aan de uitwerpselen, de dieren zitten in tuinen en brengen daar schade aan. Ook gaan de eenden op de weg of stoep zitten, scharrelen langs de goten en worden zo nu en dan aangereden.

Niet voeren

Een aantal jaren geleden is een aantal eenden gevangen op initiatief van de toenmalige gemeente Rijnwoude. Maar de populatie is in de tussentijd weer flink gegroeid. Gebiedsbeheerder Marjolein van de Ven van de gemeente roept inwoners op om de eenden niet te voeren. “Niet voeren voorkomt dat er in een snel tempo nog meer eenden bijkomen”.  De gemeente is op zoek naar een oplossing om het aantal eenden terug te brengen. Vorig jaar is contact geweest met de dierenbescherming. Helaas heeft dat niet tot een oplossing geleid. De gemeente is nu in overleg met een adviesbureau over welke stappen nodig zijn.

Wilt u meer weten?

Neemt u dan contact op met de gebiedsbeheerder van de gemeente, Marjolein van de Ven via 14 0172 of teamkoudekerk@alphenaandenrijn.nl.